STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW W ZESPOLE SZKÓŁ W SUCHOWOLI
Liceum Ogólnokształcące w Suchowoli Technikum w Suchowoli
13.04.2024
Standardy Ochrony Uczniów
WSTĘP
STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW – są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki, które gwarantują, że uczniowie w Szkole są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników, wolontariuszy a co więcej i rówieśników. Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie „Standardy Ochrony Uczniów” przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.
- Szkoła posiada dokument „Standardy Ochrony Uczniów”.
- W dokumencie Standardów przed krzywdzeniem zapisane są:
1) procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, personelu Szkoły oraz rówieśników;
2) zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego które określają sposób jego utrwalania i udostępniania;
3)zasady dostępu ucznia do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami;
4)zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły – uczeń, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.
- Cały personel Szkoły, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów Ochrony Uczniów przed krzywdzeniem.
- Zapisy zawarte w dokumencie „Standardów Ochrony Uczniów” przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich pracowników Szkoły, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.
- Dyrekcja Szkoły wyznaczyła osobę (osoby) odpowiedzialną (odpowiedzialne) za monitoring realizacji Standardów Ochrony Uczniów i jej rola oraz zadania są jasno określone.
- W Szkole jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.
Podstawowe terminy.
§ 1
Ilekroć w niemniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Suchowoli.
2) Szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Suchowoli.
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia umowy wolontariackiej w Zespole Szkół w Suchowoli.
4) personelu – wszyscy pracownicy Szkoły;
5) partnerze współpracującym ze Szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, higienistka fotograf i inne osoby);
6) uczniu – należy przez to rozumieć każde dziecko uczęszczające do Zespołu Szkół w Suchowoli.
7) małoletnim –osoba, która nie uzyskała jeszcze pełnoletniości i nie posiada zdolności do czynności prawnych lub też jej zdolność jest ograniczona. W rozumieniu przepisów polskiego prawa cywilnego jest to osoba poniżej 18 roku, zaś pełnoletnim – osoba, która ukończyła 18- sty rok życia.
8) opiekunie ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o uczniu, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
9) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
10) krzywdzeniu ucznia – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie ucznia, nieustanna krytyka, wciąganie ucznia w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie uczniowi wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c) przemoc seksualna – to angażowanie ucznia w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie uczniowi materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju ucznia, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych ucznia przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
11) dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia;
12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Uczniów– należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Zespołu Szkół pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
13) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem uczniów w Internecie.
§ 2
- Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z jego uczniami:
Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie; zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy; Pracownik Szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
Pracownikowi Szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):
1) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;
2) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
3) proponować uczniom alkohol, wyroby tytoniowe i inne używki (narkotyki, tzw. dopalacze).
§ 3
- Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia ucznia, że w sytuacji, kiedy poczuje się niekomfortowo otrzyma stosowną pomoc, zgodną z Instrukcją jej udzielania. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją. Obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest
- Każde, przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.
- Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.
- Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.
- Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy (z wyłączeniem sytuacji fizycznego rozdzielenia bijących się uczniów, ale tylko w zakresie powstrzymania eskalacji agresji).
§ 4
- Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy szkoły, dozwolone są środki:
1) telefon służbowy w sekretariacie w godzinach 8.00-14.00
2) służbowy komunikator – grupy klasowe
3) dziennik elektroniczny.
- W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników. Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek zww. zasad jest zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić dyrektora szkoły.
§ 5
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia ucznia z uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
- Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy (wychowawcy klas) Szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
- Pracownicy (wychowawcy klas) Szkoły monitorują sytuację i dobrostan ucznia.
§ 6
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia Zespołu Szkół w Suchowoli z uwzględnieniem sytuacji dziecka niepełnosprawnego oraz dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
I. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby, związane ze Szkołą tj. pracownicy Szkoły, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące ze Szkołą, gdy widoczne są obrażenia:
jeśli pracownik Zespołu Szkół w Suchowoli podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie zapewnić uczniowi naszej szkoły poczucie bezpieczeństw udziela uczniowi naszej szkoły pomocy przedmedycznej lub wzywa pogotowie ratunkowe – (jeżeli jest to potrzebne),niezwłocznie zawiadamia dyrektora Zespołu Szkół w Suchowoli i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych w szkole, sporządza notatkę służbową/zabezpiecza dowody i przekazać je dyrektorowi Zespołu Szkół w Suchowoli
II. Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia ucznia, a w szczególności: pracownik zatrudniony w Zespole Szkół w Suchowoli zapewnia uczniowi naszej szkoły poczucie bezpieczeństwa, przeprowadza z uczniem rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga), pracownik zatrudniony w Zespole Szkół w Suchowoli podejmuje działania zapewniające odseparowanie ucznia naszej szkoły od osoby podejrzewanej o krzywdzenie do czasu.
Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem Zespołu Szkół w Suchowoli powiadomią odpowiednie służb (MOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) w tym wdraża procedurę „Niebieskiej Karty” oraz po uzgodnieniu z dyrektorem naszej szkoły- rodziców małoletniego.wychowawca systematycznie monitoruje sprawy ucznia naszej szkoły wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.
III. W przypadku robienia przez ucznia naszej szkoły sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia).
1nauczyciel Zespołu Szkół w Suchowoli przeprowadza z uczniem rozmowę, z której sporządza notatkę służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki),przekazuje informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi Zespołu Szkół w Suchowoli i wychowawcy oraz osobie wskazanej wnaszej szkole przez dyrektora jako koordynator,wychowawca powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania (w tym objęcie ucznia naszej szkoły opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,wychowawca systematycznie monitoruje sprawy ucznia naszej szkoły, wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz w kwartale z koordynatorem.
Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.
IV. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia naszej szkoły przez osobę nieletnią: jeśli nauczyciel Zespołu Szkół w Suchowoli podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. nauczyciel Zespołu Szkół w Suchowoli przekazuje informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi naszej szkoły i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole przez dyrektora jako koordynator, jeśli nie jest to przemoc w rodzinie wychowawca we współpracy z koordynatorem powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania (w tym objecie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, która przekazuje koordynatorowi,
V. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego opiekuna: jeśli wychowawca podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia. Powinien powiadomić dyrekcję Zespołu Szkół w Suchowoli oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego. Jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, zobowiązany jest zawiadomić koordynatora
VI. Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia naszej szkoły zawiadomienie organów ścigania, sądu rodzinnego jest ww. koordynator.
Osoba, która powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę ucznia naszej szkoły, niezwłocznie zawiadamia koordynatora i dyrektora szkoły oraz przekazuje notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody).
Koordynator powiadamia wychowawcę klasy o podejmowanych działaniach.
Wychowawca na bieżąco monitoruje sytuacje ucznia naszej szkoły, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora.
W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora szkoły, osoby, które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora naszej szkoły o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.
§ 7
- W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia naszej szkoły należy uzupełnić Kartę Interwencji.
- Kartę załącza się do teczki ucznia naszej szkoły. W przypadku podejrzeń wobec pracownika naszej szkoły do akt oso
§ 8
Zasady ochrony danych osobowych ucznia z uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dane osobowe ucznia podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
- Pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
- Dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
- Pracownik Szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych uczniai udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
- Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.
§ 9
- Pracownik Szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o uczniu ani o jego opiekunie.
- Pracownik Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem ucznia i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna ucznia.
- Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z uczniem, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie ucznia lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
§ 10
Zasady ochrony wizerunku ucznia z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody jego opiekunów. W celu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 1, pracownik Szkoły może skontaktować się z opiekunem ucznia i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna ucznia bez wiedzy i zgody tego opiekuna. Jeżeli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku ucznia nie jest wymagana (art.81 ust. 2 pkt.2 ustawy z dnia 4 lutego1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – Dz.U.2022 poz. 2509)
§ 11
Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia. Przed utrwaleniem wizerunku ucznia należy ucznia oraz jego opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl w celach promocyjnych). Szkoła zbiera i przechowuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku uczniów podczas przyjęcia do placówki, informując, iż wyrażenie zgody jest dobrowolne, nie wpływa na uczęszczanie ucznia do Szkoły ani na udział w organizowanych wydarzeniach. Cel i sposób przetwarzaniaoraz inne informacje dotyczące wizerunku jako danych osobowych wskazane są w treści zgody.
§ 12
Zasady dostępu uczniów do Internetu z uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnościami oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Zespole Szkół w Suchowoli:
1) Szkoła zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć;
2) Sieć szkolna jest monitorowana;
3) Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
4) Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie szkoły jest zainstalowane i oraz systematycznie aktualizowane oprogramowanie antywirusowe, antyspamowe i firewall.
5) Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w szkole. Do obowiązków tej osoby należą działania według poniższych procedur:
− Zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację oprogramowania.
− Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
− Okresowe sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje wychowawcy, który przeprowadza z nim rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy nauczyciel uzyska informację, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.
6) Uczniowie korzystają z komputera tylko pod opieką nauczyciela.
7) Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym.
8) Uczeń obsługuje sprzęt komputerowy zgodnie z zaleceniami nauczyciela.
9) W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć;
10) Szkoła ma obowiązek zapewnienia materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
§ 13
Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Uczniowie mogą przynosić do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców.
- Szkoła zarówno na swoim terenie jak i poza nim, nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów. Zaginięcie lub kradzież telefonu należy niezwłocznie zgłosić wychowawcy, a także odpowiednim organom policji.
- Dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych, o ile wyrazi na to zgodę kierownik wycieczki, który określa zasady korzystania z wyżej wymienionych urządzeń.
- Na terenie szkoły obowiązuje uczniów zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych.
- Przed wejściem na lekcję i zajęcia pozalekcyjne uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować telefon komórkowy oraz inny sprzęt elektroniczny do plecaka/torby, dotyczy to również prawie wszystkich rodzajów słuchawek (z wyłączeniem słuchawek separujących od hałasu przepisanych przez lekarza).
- W wyjątkowych sytuacjach uczeń za zgodą nauczyciela może skorzystać z telefonu komórkowego.
- Uczeń ma możliwość używania telefonu komórkowego oraz innego sprzętu elektronicznego jako pomocy dydaktycznej, jeśli pozwoli na to nauczyciel prowadzący lekcje.
- Nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej oraz nauczyciela.
- Zabronione jest ładowanie telefonów komórkowych oraz innego sprzętu elektronicznego na terenie szkoły bez zgody nauczyciela.
§ 14
Procedura „NIEBIESKIEJ KARTY”
- Założeniem procedury „Niebieskie Karty” jest usystematyzowanie, usprawnienie oraz poprawa pomocy oferowanej przez Zespół Szkół w Suchowoli, jak również stworzenie warunków do usystematyzowanego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodzicem (opiekunem) ucznia.
- W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły informacji o krzywdzeniu Dziecka, w szczególności, jeśli taka informacja zostanie skierowana do pracownika szkoły przez ucznia, jest on zobligowany do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
- Procedura „Niebieskiej Karty” jest przymusowa w każdym przypadku w sytuacji, gdy dochodzi do przypadków krzywdzenia Dziecka, ukazanych w Rozdziale 3
§ 15
Zasady udostępniania pracownikom, uczniom i ich rodzicom (opiekunom) Standardów do zaznajomienia i stosowania
- Dokument „Standardy Ochrony Uczniów” jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym dla personelu Szkoły, uczniów oraz ich rodziców (opiekunów).
- Wersja papierowa dokumentu jest dostępna w sekretariacie szkoły oraz w pokoju nauczycielskim.
- Standardy są zamieszczone na stronie internetowej szkoły.
- Standardy ochrony uczniów są udostępniane pracownikom szkoły, małoletnim, uczniom i ich opiekunom na żądanie.
- Rodzice (opiekunowie) uczniów zapoznawani są ze Standardami na początku roku szkolnego.
- Wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
§ 16
- Standardy Ochrony Uczniów wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego.